Розуміння історії. Боротьба зневаги з цікавістю.
Нас усіх об'єднує багато категорій, розумових конструкцій, які ми успадкувал від часів Радянського Союзу. Однією з таких конструкцій є специфічне, пострадянське розуміння "історії".
Я не буду зупинятися на радянській спадщині, а відразу перейду до справи.
Sciences & Humanities
В Західному академічному середовищі, на відміну від України, історія, разом з іншими гуманітарними дисциплінами, взагалі не називається «наукою». Є термін sciences (математика, фізика, хімія, біологія тощо), який і є власне наукою. Наука — це те, що можна довести емпірично, тобто коли два незалежних один від одного дослідники на різних континентах, використовуючи ті самі вихідні дані завжди, чи майже завжди, отримують один і той самий результат.
А є термін humanities (історія, філософія, релігіє-, мистецтво-, літературознавство тощо), тобто все те, що не має тієї точності, яку можна перевірити за допомогою експерименту. Справді, важко уявити собі дві абсолютно ідентичні монографії з історії.
Також є низка дисциплін (social sciences), які зараховують то в першу, то в другу групу. Це антропологія, географія, археологія, політологія, психологія, соціологія і т.д.
Ще раз — є наука, а є гуманістика. Вимагати від гуманістики наукової точності в тому самому розумінні, в якому ми вимагаємо точності від науки — безглуздо, адже ніяким дослідом не перевіриш що і як «насправді» було у Франції в 1450-му році, і ніякими числами не виміряєш особливості православного християнського обряду.
В нашому суспільстві зневажливе ставлення до історії формується в першу чергу через неправильне розуміння самого предмету суперечки. «Ну, кожен пише історію по своєму… навіщо на неї зважати?» — волає голос у натовпі і всі навколо погоджуються та презирливо морщаться вже від одного слова "історія". І це логічно, якщо розглядати її як науку, пишучи через кому: «біологія, математика, історія». Якщо ж ми приймаємо правила гри Заходу (а єдина альтернатива цьому — свідоме невігластво), то сам термін "історична наука" почне звучати для нас майже як «чорна білизна», і все нарешті стане на свої місця.
Переписування історії
Кожне покоління переписує історію — ще один предмет суперечки, який щоразу виринає як «вирок»… ні, не історії, а, звичайно ж, химерній "історичній науці". Насправді існування «об'єктивної історії» було поставлене під сумнів ще на зламі ХІХ і ХХ сторіч, і відтоді ніхто (окрім тоталітарних урядів) вже не намагався доводити її існування. Немає чого сперечатися — так, справді, кожне покоління переписує історію. Але як правильно це зрозуміти?
Бенедетто Кроче стверджував, що кожна історія насправді є історією сучасною, тому що історик, як дитя свого віку, в першу чергу шукає відповіді на питання сучасного йому світу. Варто додати також і те, що і мислить історик — а відповідно й інтерпретує джерела — в категоріях свого часу (структуралісти додали б, що він також обмежений лексикою тієї мови, якою мислить, чи тих мов, якими він володіє).
Це стосується не лише істориків, але й аудиторії, для якої вони пишуть. Якщо, наприклад, російському дворянству в ХІХ столітті було цікаво читати історію правителів, царств і воєн, то сучасному чеху — представнику середнього класу — хочеться дізнатися, наприклад, про те, як харчувалися люди на Європейському континенті в останні п'ять століть. Кожне покоління переписує історію, бо кожне покоління хоче отримати відповідь на свої власні, нові питання.
Кожен пише як хоче
«Як можна щось зрозуміти, коли всі вони пишуть по своєму?!». Ще одне нарікання, яке часто можна почути на адресу… так, звичайно ж "історичної науки".
Знаменита фраза Люсьєна Февра — «Немає історії. Є історики». Історія — це безліч інтерпритацій джерельної бази. Кожен історик обирає джерела і робить свою інтерпритацію. Не існує в природі (людській природі) двох однакових творів на тему «де я відпочивав влітку», навіть якщо їх писали рідні брати-близнюки, які ціле літо не залишали одне одного ані на мить.
Важливо зрозуміти, що велика кількість інтерпритацій — це не вада, це насправді велика перевага. Адже чим більше спроб з різних позицій подивитися на проблему, подію, явище — тим глибшим, повнішим і всебічнішим буде її розуміння. Який суд має менше шансів винести несправедливе рішення — той, що має одного свідка, чи той, що має двадцятьох?
Ми ніколи не дізнаємося, що було насправді
Ще один відомий вислів: "історія — це не те, що було насправді, це те, що оповідається". Змагання інтерпритацій не є змаганням "істин", це лише змагання інтерпритацій, що частіше не стільки суперечать, скільки доповнюють одна одну. Чому це добре, а не погано — дивись вище.
А ще ж ця держава
Ще одне вагоме нарікання — на державу і її вплив на наше бачення минулого. «У нас не те що кожне покоління, а навіть кожен новий уряд переписує історію».
Так от, нічого він не переписує. Тобто переписує, але не історію, а освітню програму. Існує «дві історії»: 1) шкільний та нефаховий університетський курси, затверджені в Міносвіти, 2) безліч монографій, стетей та популярної літератури, які є тією сАмою множиною інтерпритацій, гуманістикою, одним із напрямків дослідженням людської природи. Перше — невід'ємна частина кожної держави (принаймні більшості держав), адже не кожен із нас буде читати монографії, а виховувати спільну візію минулого задля єдності у майбутньому — треба. Інше питання, що це мають робити не політики, а гуманітарії.
Є ще один нюанс — держава може впроваджувати ту візію минулого, яку вважає за потрібне, не тільки через підручники, але й за допомогою телебачення, державної преси, заяв посадовців, може фінансово стимулювати написання «потрібних» їй «фахових» праць, чи ж просто підтримувати тих авторів, які інтерпритують минуле так, як вигідно державі.
Безпосередньо ж історія від зміни уряду, повірте, не міняється. Роботи і пишуться і публікуються дуже різні. А кон'юнктура, праця «на замовлення» — це все залишиться на совісті тих авторів, які… словом, на їхній совісті.
Підсумовуючи
Тож, про що треба завжди пам'ятати, коли ми говоримо про історію:
1) Існує відмінність між наукою (sciences) і гуманістикою (humanities). Це не означає, що якась із них має перевагу, це означає лише те, що вони фундаментально різні і про це треба пам'ятати;
2) Кожне покоління переписує історію, бо кожне покоління шукає в історії відповіді на сучасні йому запитання, а кожен історик завжди є людиною свого часу, який мислить сучасними йому категоріями;
3) «Немає історії. Є історики». Безліч істориків створюють безліч інтерпритацій різних подій, і це добре, оскільки ми отримуємо можливість поглянути на речі (людей, подію тощо) під різним кутом зору;
4) "Історія — це не те, що було насправді. Це те, що оповідається". Змагання інтерпритацій є лише змаганням (частіше — взаємодоповненням) інтерпритацій, а не змаганням "істин";
5) Існує нефахова історична освіта (шкільна, університетська), яку визначає Міносвіти, і існує власне історія — галузь знання. Не можна їх ототожнювати.
Що ж до головного запитання — «а навіщо вона взагалі потрібна — історія?» — воно існує, мені здається, доти, доки вищенаведені п'ять пунктів не усвідомлені людиною повною мірою. Тобто доти, доки радянський термін "історична наука" (і відповідно — зневажання її, бо яка ж це наука) ще бореться в свідомості із неодмінною цікавістю до неї.
Адже як може не цікавити людину історія, коли ми, кожен з нас, живемо в історичному часі: міряємо день годинами, рік — днями, а життя — роками. Весь наш побут, наша культура, наше життя пронизане історією, від фінансових розрахунків (кредитна історія, пенсія в залежності від того, де і скільки працювала раніше людина, заробітна плата в залежності від того, що було зроблено за місяць тощо) і особистих спогадів («а коли я вчився у школі», «а коли ми їздили на море») до розуміння свого місця у світі (як склалося так, що є так, як є).
Правильне визначення терміну неодмінно призводить до подолання внутрішнього дискомфорту, який існує через боротьбу зневаги з цікавістю. І так багато людей ще не звільнилися (і як багато ніколи не звільниться) від цього внутрішнього протистояння...
Я не буду зупинятися на радянській спадщині, а відразу перейду до справи.
Sciences & Humanities
В Західному академічному середовищі, на відміну від України, історія, разом з іншими гуманітарними дисциплінами, взагалі не називається «наукою». Є термін sciences (математика, фізика, хімія, біологія тощо), який і є власне наукою. Наука — це те, що можна довести емпірично, тобто коли два незалежних один від одного дослідники на різних континентах, використовуючи ті самі вихідні дані завжди, чи майже завжди, отримують один і той самий результат.
А є термін humanities (історія, філософія, релігіє-, мистецтво-, літературознавство тощо), тобто все те, що не має тієї точності, яку можна перевірити за допомогою експерименту. Справді, важко уявити собі дві абсолютно ідентичні монографії з історії.
Також є низка дисциплін (social sciences), які зараховують то в першу, то в другу групу. Це антропологія, географія, археологія, політологія, психологія, соціологія і т.д.
Ще раз — є наука, а є гуманістика. Вимагати від гуманістики наукової точності в тому самому розумінні, в якому ми вимагаємо точності від науки — безглуздо, адже ніяким дослідом не перевіриш що і як «насправді» було у Франції в 1450-му році, і ніякими числами не виміряєш особливості православного християнського обряду.
В нашому суспільстві зневажливе ставлення до історії формується в першу чергу через неправильне розуміння самого предмету суперечки. «Ну, кожен пише історію по своєму… навіщо на неї зважати?» — волає голос у натовпі і всі навколо погоджуються та презирливо морщаться вже від одного слова "історія". І це логічно, якщо розглядати її як науку, пишучи через кому: «біологія, математика, історія». Якщо ж ми приймаємо правила гри Заходу (а єдина альтернатива цьому — свідоме невігластво), то сам термін "історична наука" почне звучати для нас майже як «чорна білизна», і все нарешті стане на свої місця.
Переписування історії
Кожне покоління переписує історію — ще один предмет суперечки, який щоразу виринає як «вирок»… ні, не історії, а, звичайно ж, химерній "історичній науці". Насправді існування «об'єктивної історії» було поставлене під сумнів ще на зламі ХІХ і ХХ сторіч, і відтоді ніхто (окрім тоталітарних урядів) вже не намагався доводити її існування. Немає чого сперечатися — так, справді, кожне покоління переписує історію. Але як правильно це зрозуміти?
Бенедетто Кроче стверджував, що кожна історія насправді є історією сучасною, тому що історик, як дитя свого віку, в першу чергу шукає відповіді на питання сучасного йому світу. Варто додати також і те, що і мислить історик — а відповідно й інтерпретує джерела — в категоріях свого часу (структуралісти додали б, що він також обмежений лексикою тієї мови, якою мислить, чи тих мов, якими він володіє).
Це стосується не лише істориків, але й аудиторії, для якої вони пишуть. Якщо, наприклад, російському дворянству в ХІХ столітті було цікаво читати історію правителів, царств і воєн, то сучасному чеху — представнику середнього класу — хочеться дізнатися, наприклад, про те, як харчувалися люди на Європейському континенті в останні п'ять століть. Кожне покоління переписує історію, бо кожне покоління хоче отримати відповідь на свої власні, нові питання.
Кожен пише як хоче
«Як можна щось зрозуміти, коли всі вони пишуть по своєму?!». Ще одне нарікання, яке часто можна почути на адресу… так, звичайно ж "історичної науки".
Знаменита фраза Люсьєна Февра — «Немає історії. Є історики». Історія — це безліч інтерпритацій джерельної бази. Кожен історик обирає джерела і робить свою інтерпритацію. Не існує в природі (людській природі) двох однакових творів на тему «де я відпочивав влітку», навіть якщо їх писали рідні брати-близнюки, які ціле літо не залишали одне одного ані на мить.
Важливо зрозуміти, що велика кількість інтерпритацій — це не вада, це насправді велика перевага. Адже чим більше спроб з різних позицій подивитися на проблему, подію, явище — тим глибшим, повнішим і всебічнішим буде її розуміння. Який суд має менше шансів винести несправедливе рішення — той, що має одного свідка, чи той, що має двадцятьох?
Ми ніколи не дізнаємося, що було насправді
Ще один відомий вислів: "історія — це не те, що було насправді, це те, що оповідається". Змагання інтерпритацій не є змаганням "істин", це лише змагання інтерпритацій, що частіше не стільки суперечать, скільки доповнюють одна одну. Чому це добре, а не погано — дивись вище.
А ще ж ця держава
Ще одне вагоме нарікання — на державу і її вплив на наше бачення минулого. «У нас не те що кожне покоління, а навіть кожен новий уряд переписує історію».
Так от, нічого він не переписує. Тобто переписує, але не історію, а освітню програму. Існує «дві історії»: 1) шкільний та нефаховий університетський курси, затверджені в Міносвіти, 2) безліч монографій, стетей та популярної літератури, які є тією сАмою множиною інтерпритацій, гуманістикою, одним із напрямків дослідженням людської природи. Перше — невід'ємна частина кожної держави (принаймні більшості держав), адже не кожен із нас буде читати монографії, а виховувати спільну візію минулого задля єдності у майбутньому — треба. Інше питання, що це мають робити не політики, а гуманітарії.
Є ще один нюанс — держава може впроваджувати ту візію минулого, яку вважає за потрібне, не тільки через підручники, але й за допомогою телебачення, державної преси, заяв посадовців, може фінансово стимулювати написання «потрібних» їй «фахових» праць, чи ж просто підтримувати тих авторів, які інтерпритують минуле так, як вигідно державі.
Безпосередньо ж історія від зміни уряду, повірте, не міняється. Роботи і пишуться і публікуються дуже різні. А кон'юнктура, праця «на замовлення» — це все залишиться на совісті тих авторів, які… словом, на їхній совісті.
Підсумовуючи
Тож, про що треба завжди пам'ятати, коли ми говоримо про історію:
1) Існує відмінність між наукою (sciences) і гуманістикою (humanities). Це не означає, що якась із них має перевагу, це означає лише те, що вони фундаментально різні і про це треба пам'ятати;
2) Кожне покоління переписує історію, бо кожне покоління шукає в історії відповіді на сучасні йому запитання, а кожен історик завжди є людиною свого часу, який мислить сучасними йому категоріями;
3) «Немає історії. Є історики». Безліч істориків створюють безліч інтерпритацій різних подій, і це добре, оскільки ми отримуємо можливість поглянути на речі (людей, подію тощо) під різним кутом зору;
4) "Історія — це не те, що було насправді. Це те, що оповідається". Змагання інтерпритацій є лише змаганням (частіше — взаємодоповненням) інтерпритацій, а не змаганням "істин";
5) Існує нефахова історична освіта (шкільна, університетська), яку визначає Міносвіти, і існує власне історія — галузь знання. Не можна їх ототожнювати.
Що ж до головного запитання — «а навіщо вона взагалі потрібна — історія?» — воно існує, мені здається, доти, доки вищенаведені п'ять пунктів не усвідомлені людиною повною мірою. Тобто доти, доки радянський термін "історична наука" (і відповідно — зневажання її, бо яка ж це наука) ще бореться в свідомості із неодмінною цікавістю до неї.
Адже як може не цікавити людину історія, коли ми, кожен з нас, живемо в історичному часі: міряємо день годинами, рік — днями, а життя — роками. Весь наш побут, наша культура, наше життя пронизане історією, від фінансових розрахунків (кредитна історія, пенсія в залежності від того, де і скільки працювала раніше людина, заробітна плата в залежності від того, що було зроблено за місяць тощо) і особистих спогадів («а коли я вчився у школі», «а коли ми їздили на море») до розуміння свого місця у світі (як склалося так, що є так, як є).
Правильне визначення терміну неодмінно призводить до подолання внутрішнього дискомфорту, який існує через боротьбу зневаги з цікавістю. І так багато людей ще не звільнилися (і як багато ніколи не звільниться) від цього внутрішнього протистояння...
21 коментар
а це, як виявляється, не так, і таки треба про це писати
.
Ага. До того ж зручно мати під боком подібні пости. При нагоді можна нічого не пояснювати — просто кинути посилання.
… Один знайомий сказав якось, у приватній бесіді, що в Україні у історика два шляхи — або безславна самореалізація або самостерилізація за державний рахунок
Щодо другого, то це така лузерська звичка скиглити, бо нормальні історики нормально публікуються і в Україні, і на Заході, отримують гранти, стають авторитетами у своїх темах. Спитайте Вашого друга, нехай назве бодай одне прізвище гарного фахівця, який «безславно самореалізується».
чесно кажучи… на мою думку, теза — «змагання інтерпретацій є лише змаганням, а не змаганням „істин“ в контексті України не є правильною. Можливо в наукових… хм… „гуманістичних“, в даному випадку, колах це є тільки змаганням, то в побуті… прості люди шукають саме „істину“.
Можливо я не правий… виправте?
.
Погано те, що каша в голові — у гуманітаріїв. Хоча ці речі не є якимсь таємним фаховим знанням, це є прописні істини, які має знати (насамперед) кожен філософ, літературознавець, лінгвіст тощо. Бо важко уявити собі гуманітарія, який так чи інакше не користується історією.
.
Занеси кирпичину над ногою, і — відпусти. Розкажеш після цього про очевидну суб'єктивність закону всесвітнього тяжіння.
Повторюю, неможливо мислити в системі координат, відмінної від західної думки. Тобто можна — можна взяти західний категорійний апарат, не докладаючи зусиль для його адекватного розуміння (а зрозумівши його «по своєму», лол), і вважати себе найрозумнішим, ще й критикувати, мовляв, ви там всі ідіоти. Але не хочеться бути кумедною обізянкою на очах у просвіченої публіки.
Для нормального, адекватного розуміння кризи постмодернізму, що ти мені тут розповідаєш (і для якого я, сам для себе, аби «не впадати в паніку», завжди нагадую аргумент з кирпичиною), все одно треба прийняти весь західний категорійний апарат і спосіб мислення «як він є», а не вкладаючи свої смисли в уже готові поняття. Ти критикуєш Західну науку в межах західної науки, користуючись поняттями і категоріями західної науки. Тобто альтернативи все одно немає.
.
Доречі, щодо альтернатив, тут ти правий. Альтернативи справді існують.
Нащо вся філософія (наука), якщо вона не веде до щастя?
«science» не веде до щастя. до комфорту — так. але не до щастя. Всі протести Бодріяра — сюди. Весь психоаналіз — сюди.
від 2+2=4 щастя не прибуває. від розуміння реакції ядерного синтезу — теж.
«science» — це всього лиш інструмент, який має служити… щастю…
Інструмент перебрав свої повноваження. Служка став паном…
не дай Боже з Йвана пана, а з Марійки — добродійки (о, тільки не лайте мене за цю приказку галичанську).
Про щастя забули…
Тебе, крім душі, нічого не болить? Ні? То ти здоровий!
якби ж то…
А щастя — воно може бути ОБЄКТИВНЕ????
ні, воно завжди субєктивне…
а коли так, то його нема??? субєктивне = не істинне???
а так таки хочеться…
теє… щастя… шматочок… субєктивного… і хай собі, що не істинне…
.
Про Сковороду Ви дуже доречно згадали — він на свій час був дуже освіченою людиною, знав грецьку, німецьку, латину, багато читав, навчався. Якби Григорія Савич ще в дитинстві сказав собі — «то пусте, немає ніякого щастя в знаннях, то навіщо їх здобувати», не було б ніякого Сковороди.
Я не розумію про ЩО суперечка?
що (sciences)- важливе?
а ХТО заперечував?
в засновника позитивної психотерапії концепція людини звучить так: людина — це вроджена потреба ЗНАТИ і ЛЮБИТИ.
Те саме (sciences) і (humanities), іншими термінами.
не розумію, чому
або — або?
чому, якщо ти кажеш, що тобі треба любов, то отримуєш звинувачення, що користуєшся електрикою?
а як треба і любов, і електрика?
будем вирішувати щО треба більше? Чи це взаємовиключні поняття? Чому не взаємодоповнюючі?
не розумію конфліктності тону.
і навіть не розумію, хто що кому доводить, коли всі тямлять, концептуальну суть проблематики.
а як треба і любов, і електрика?
будем вирішувати щО треба більше? Чи це взаємовиключні поняття? Чому не взаємодоповнюючі?
/
Дуже радий, що Ви це розумієте. Мені здалося, що фраза «Нащо вся філософія (наука), якщо вона не веде до щастя?» означає щось протилежне.
Ковбаса чи мова? Або про органічне українське суспільство
Галина Дичковська, Володимир Панченко
.
За «лінк» дякую, знайшов, ознайомлюсь пізніше.